بررسی آیفون 13 | تفاوت اصلی بین آیفون 12و 13

بررسی آیفون 13 | تفاوت اصلی بین آیفون 12و 13 : این گوشی بسیار شبیه به نسل قبلی است اما با چندین پیشرفت همراه است. در این مطلب با بررسی آیفون 13 با ویژگی های جدید آن آشنا می شوید.

بررسی آیفون 13

بررسی آیفون 13 نشان می دهد که آیفون 13 نسبت به گذشته پیشرفت های زیادی داشته است. اما به نظر می رسد برای افرادی که از آیفون 11 یا مدل های قدیمی تر استفاده می کنند مناسب تر باشد.

آیفون 13 سریع است و عکس ها و فیلم های جذابی می گیرد و در عین حال رنگ های دقیقی را به لطف نمایشگر قدیمی نمایش می دهد و همچنین با تراشه بهینه a15 شارژ خوبی را ارائه می دهد.

این ویژگی ها را تا حدودی در آیفون 12 سال گذشته تجربه کردیم. اما عرضه این گوشی با فناوری پروموشن باعث می شود تا نمایشگر ۱۲۰ هرتزی حسی بیش از پیش داشته باشد.

بررسی آیفون 13

آیفون 13 نام سری جدید گوشی های هوشمند اپل است و این شرکت تصمیم گرفت آیفون های جدید خود را در سال جاری بدون هیچ تغییر عمده ای روانه بازار کند.

و فقط سعی کردم آیفون قبلی را از هر نظر بهینه سازی کنم. در نگاه اول تفاوت قابل توجهی بین آیفون 13 و 12 وجود ندارد که بسیاری از کاربران را ناامید کرد. اپل به جای تمرکز روی قسمت ظاهری، سعی کرد سایر قسمت ها را تقویت کند تا در فروش محصول جدید خود شکست نخورد.

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که آیا آیفون 13 ارزش خرید دارد و آیا آیفون 12 را با آیفون 13 جایگزین کرده است؟ یا تفاوت های اصلی آیفون 13 یا آیفون سال های قبل چیست؟ برای دریافت پاسخ سوال خود، آیفون 13 را تا پایان این مقاله بررسی کنید.

کیفیت طراحی و ساخت

با توجه به بررسی ها باید گفت در لیست تغییرات آیفون 13 توجه به طراحی احتمالا آخرین اولویت آن بوده است چرا که این گوشی از نظر ظاهری با نسل قبل تفاوت جزئی دارد.

بریدگی صفحه نمایش با عرض 20 درصد کمتر، رنگ بندی جدید و آرایش مورب دوربین های پشتی از اصلی ترین تغییرات آیفون 13 نسبت به نسل قبل است.

به عبارت دیگر آیفون 13 با سه تغییر جزئی همانند آیفون 12 است دوربین های زاویه عقب، ناچ صفحه نمایش کوچکتر و بدنه کمی سنگین تر. با این وجود آیفون 13 همچنان یکی از زیباترین و در عین حال ساده ترین موبایل های بازار است که با دوام ترین و بادوام ترین طراحی ها همراه است.

بیشتر بخوانید» ویژگی های مهم نسل جدید خانواده آیفون 13

همانطور که در ابتدای بررسی آیفون ۱۳ اشاره شد تغییر خاصی در قسمت طراحی این گوشی صورت نگرفته ولی با باز کردن جعبه گوشی نخستین موردی که جلب توجه می کند طراحی و نحوه چینش دوربین ها پنل پشتی آن است. پنل پشتی از جنس شیشه بوده و طراحی براقی دارد که در رنگ مشکی به شدن جاذب اثر انگشت است.

قاب های دوربین در سمت چپ و بالای قاب پشتی مانند قبل دیده می شوند و چینش اریب دوربین ها یکی از تفاوت های آیفون 13 با نسل قبل است.

بررسی آیفون 13

البته نمی توان گفت که طراحی آیفون 13 ناامید کننده است، زیرا سال گذشته از دیدن طراحی تخت آیفون 12 به وجد آمدیم و اکنون وضعیت تغییر نکرده است.

آیفون 13 با صفحه نمایش 6.1 اینچی خود بسیار خوش دست است، بنابراین می توانید به راحتی با یک دست به تمام قسمت های نمایشگر و کلیدهای فیزیکی گوشی دسترسی داشته باشید.

وزن آیفون 13 174 کمی بیشتر از قبل است، اما این شما را خسته نمی کند. قاب آلومینیومی مات و پنل شیشه ای براق گوشی علاوه بر ایجاد کنتراست جذاب، حس بسیار خوبی را القا می کند در قسمت بالایی هیچ عنصر خاصی وجود ندارد و در قسمت پایین شاهد حضور اسپیکر میکروفون مکالمه و پورت شارژ سبک هستیم.

در لبه سمت راست فریم میانی کلید پاور و آنتن فایوجی تعبیه شده و در لبه سمت چپ، کلیدهای کنترل صدا دیده می شود که از دیگر تفاوت های آیفون ۱۳ نسبت به نسل قبل می باشد.

کلیدهای کنترل صدا نسبت به گذشته بالاتر آمده تا دسترسی کاربر به این کلیدها راحت تر شود. در بالای کلید ولوم ، کلید جذاب کنترل حالت صوتی آیفون تعبیه شده است.

بررسی آیفون 13 | تفاوت اصلی بین آیفون 12و 13

با این کلید به راحتی می توانید گوشی را در حالت بی صدا قرار دهید. در لبه سمت چپ پایین شیار سیم کارت قرار دارد. پرچمداران تقریبا مقرون به صرفه اپل در رنگ های صورتی، آبی، قرمز، کرم و آبی سرمه ای موجود هستند. بررسی ها نشان می دهد که کیفیت و دقت آیفون 13 بسیار بالا بوده و تمامی قطعات به خوبی در کنار هم قرار گرفته اند.

به گونه ای که با لمس مرز بین پنل شیشه ای و فریم دستگاه، به سختی می توان فاصله بین آنها را درک کرد. در نمای جلویی، هیچ نوار پلاستیکی بین قاب و قاب نمایشگر وجود ندارد و این دو عنصر مستقیماً روی هم قرار گرفته اند. صفحه نمایش آیفون 13 با پوشش شیشه ای سرامیکی به نام سپر سرامیکی محافبظت می شود.

بیشتر بخوانید» چگونه لمس خود به خودی صفحه آیفون را برطرف کنیم؟

قسمت جلویی آیفون 13 دارای صفحه نمایش 6.1 اینچی با نسبت تصویر 19.5:9 است که یکی از مهم ترین تفاوت های این گوشی با نسل قبل است.

برای اولین بار از زمان معرفی آیفون 10، مهندسان اپل با هدایت درگاه اسپیکر به شکاف بین محافظ صفحه و قاب گوشی، بریدگی صفحه نمایش را تا 20 درصد کاهش دادند. و اکنون صفحه نمایش آیفون 13 حدود 86 درصد از پنل جلویی را اشغال می کند.

بررسی آیفون 13 | تفاوت اصلی بین آیفون 12و 13

بنابراین،پنل جلویی طراحی قبلی را دارد، اما بریدگی آن فشرده تر شده است. البته عرض برش کم است اما ارتفاع آن کمی بیشتر است و این باعث می شود هنگام تماشای فیلم به صورت تمام صفحه تصویر زیر برش قرار گیرد که چندان آزاردهنده نخواهد بود.

به طور کلی ما شاهد انقلاب بزرگی در طراحی آیفون 13 نبودیم. در نتیجه اگر آیفون 12 دارید و به طراحی گوشی اهمیت می دهید، تعویض آن با آیفون 13 جالب نخواهد بود.

نمایشگر و بلندگو

مانند نسل قبلی آیفون 13 از نمایشگر قدیمی 6.1 اینچی با نام تجاری سوپر رتینا XDR استفاده می کند. این نمایشگر وضوح 2532 در 1170 پیکسل و تراکم پیکسلی 460 پیکسل در هر اینچ را ارائه می دهد که وضوح و وضوح بسیار خوبی را به ارمغان می آورد. اپل این پنل جدید را با فناوری های خاص خود اختصاص داده و بهینه سازی کرده است.

این صفحه نمایش منحصر به فرد تصاویر را با کیفیت HDR10 نمایش می دهد و از فناوری دالبی ویژن پشتیبانی می کند. صفحه نمایش آیفون های جدید نسبت به سال گذشته روشن تر است و این یعنی هیچ وقت مشکلی با این صفحه نمایش نخواهید داشت.

مشاهده محتوای روی این نمایشگر حس عجیب و خوشایندی را به کاربر القا می کند که مربوط به کنتراست خوب، کیفیت رنگ و عمق رنگ مشکی آن است.

بررسی آیفون 13 | تفاوت اصلی بین آیفون 12و 13

متأسفانه برخلاف نسخه های پرو، نمایشگر آیفون 13 به فناوری تبلیغاتی مجهز نیست بنابراین نرخ به روز رسانی آن در 60 هرتز ثابت می ماند. این میزان ارتقا به این معناست که آیفون 13 علیرغم داشتن سخت افزار مشابه با آیفون 13 پرو، تجربه کاربری نرم تری نسبت به برادر گران قیمت خود ندارد.

در بررسی اسپیکر آیفون 13 باید اذعان داشت که مانند نسل قبل از ترکیبی از اسپیکر لبه پایینی و اسپیکر برش صفحه به عنوان اسپیکر استریو استفاده می کنند.

کیفیت و حجم صدای آیفون 13 تفاوتی با نسل قبل ندارد و لازم به ذکر است که پرچمداران اپل از نظر بازتولید فرکانس های مختلف و تولید صدایی شفاف و بدون نویز عملکرد بسیار خوبی دارند و حجم صدای صدای تولید شده نیز مطلوب است.

بیشتر بخوانید»  آموزش نحوه تغییر صدای آلارم آیفون چگونه است؟

نرم افزار و سخت افزار

بررسی نرم افزار آیفون 13 نشان داد که این گوشی به طور پیش فرض دارای iOS 15 است نسخه جدید سیستم عامل محبوب اپل نسبت به نسل قبل تغییرات چشمگیری نداشته است اما ویژگی های جذابی به آن اضافه شده است.

این ویژگی ها شامل امکان استخراج متن زنده از عکس ها، پشتیبانی از افزونه سافاری و طراحی مجدد، استفاده آفلاین از سیری و نمایش سه بعدی نقشه می باشد.

در ادامه به بررسی قسمت سخت افزاری آیفون 13 می پردازیم، آیفون 13 و آیفون 13 مینی توان خود را از چیپست bionic a15 می گیرند.

اما این تراشه به جای گرافیک 5 هسته ای از ماژول 4 هسته ای استفاده می کند. بنابراین اپل در مقایسه با نسخه ضعیف تر a15 با رقبای خود، آن را 50 درصد در پردازش های مبتنی بر CPU و 30 درصد در پردازش های مبتنی بر CPU سریع تر می داند.

بدین ترتیب آیفون ۱۳ از جدیدترین و قوی ترین پردازنده اپل بهره می برد که با معماری ۵ نانومتری ارائه می شود. در ضمن برای این گوشی حافظه رم ۴ گیگابایت به همراه حافظه های داخلی ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت در نظر گرفته شده است.

ممکن است کاربر فکر کند رم 4 گیگابایتی کافی نیست اما باید توجه داشت که به دلیل ساخت سخت افزار و نرم افزار توسط خود اپل، طراحی بین آنها هماهنگ شده است و جای نگرانی در این مورد وجود ندارد.

بررسی آیفون 13 | تفاوت اصلی بین آیفون 12و 13 | دوربین دوگانه

بررسی ها نشان داد دوربین آیفون ۱۳ با تغییراتی همراه شده است ولی به اندازه آیفون ۱۳ پرو گسترده نیست. این گوشی همانند قبل از ترکیب دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با لنزهای واید و اولتراواید در پنل پشتی و دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با f/2.2 بهره می برد. البته حسگر دوربین اصلی اکنون دارای ابعاد بزرگتری(حدود ۴۷ درصد نسبت به قبل) است.

به لطف سنسور بزرگتر، دوربین قادر است نور زیادی را بدون نیاز به نوردهی طولانی جذب کند و در تاریکی عکس های بهتر و واضح تری به خصوص از سوژه های متحرک بگیرد.

از تغییراتی که عکاسی اولتراواید آیفون ۱۳ نسبت به آیفون ۱۲ دارد ، اضافه شدن اتو فوکوس به حالت عکاسی این لنز دوربین می باشد. به این ترتیب می توان عکس های باکیفیت تری با به ثبت رساند. در بخش فیلمبرداری مهمترین تغییرات آیفون ۱۳ مجهز شدن دوربین ها به حالت سینماتیک است.

بررسی آیفون 13

از طریق این فناوری می توان ویدیوهایی با فوکوس هوشمند و سینمایی ضبط کرد. در حالت سینمایی، سوژه های موجود در تصویر شناسایی می شوند و به محض جابجایی سوژه ها، فوکوس کاملاً هوشمند و سینمایی است.

متاسفانه در آیفون 13 دوربین تله فوتو وجود ندارد و این گوشی با ایجاد یک برش روی تصویر 12 مگاپیکسلی دوربین اصلی و سپس بزرگنمایی آن تا 12 مگاپیکسل، زوم دیجیتال 12 مگاپیکسلی را تا 5 برابر می کند گفتنی است دوربین سلفی از عکاسی پرتره پشتیبانی می کند و برای دسترسی به اطلاعات عمق میدان از فیس آی دی استفاده می کند.

در مجموع بخش دوربین آیفون ۱۳ نسبت به نسل قبل پیشرفت زیادی پیدا کرده ولی آنقدر چشمگیر نیست که آیفون ۱۲ خود را فروخته و با آیفون ۱۳ جایگزین کنید.

باتری و شارژ

همانطور که قبلا ذکر شد آیفون 13 نسبت به سال گذشته حدود 10 گرم سنگین تر است و این باعث شده ظرفیت باتری از 2815 ساعت به 3240 میلی آمپر ساعت افزایش یابد. اپل ادعا می کند که عملکرد آیفون 13 نسبت به نسل قبلی 20 درصد بهبود یافته است.

درون جعبه از آداپتور خبری نیست ولی این گوشی نیز مانند همه آیفون ها از شارژ سریع ۲۰ واتی پشتیبانی دارد و ضمنا می توانید از طریق فناوری مگ سیف و با سرعت شارژ ۱۵ واتی نیز این گوشی را شارژ نمایید. همچنین آیفون ۱۳ از شارژ مغناطیسی ۷.۵ واتی هم پشتیبانی دارد که موجب می شود بخش باتری گوشی کامل شود.

بررسی ها نشان داده است که آیفون 13 در استفاده های سنگین می تواند تا یک روز کامل دوام بیاورد که این یکی دیگر از تغییرات اپل در این زمینه است تا کاربران از گوشی جدید ناامید نشوند. عملکرد و سرعت شارژ نیز خوب و قابل قبول است.

باتری آیفون 13 توسط آداپتور 20 واتی در 80 دقیقه به طور کامل شارژ می شود با اینکه آداپتور آیفون نسبت به برندهای دیگر ضعیفتر است اما از نظر سرعت شارژ اصلا موثر نیست و کاملا طبیعی است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *