آموزش جلوگیری از به‌روزرسانی خودکار در ویندوز ۱۱

آموزش جلوگیری از به‌روزرسانی خودکار در ویندوز ۱۱

آموزش جلوگیری از به‌روزرسانی خودکار در ویندوز ۱۱ : مایکروسافت همواره در تلاش است تا با انتشار به روز رسانی های جدید برای آخرین سیستم عامل خود و همچنین بهبود عملکرد کلی آن، ویژگی ها و قابلیت های جدیدی را در اختیار کاربران قرار دهد. اما این فرآیند در برخی موارد می تواند مشکل ساز باشد و افراد را مجبور به توقف آپدیت ویندوز 11 کند.

آموزش جلوگیری از به‌روزرسانی خودکار در ویندوز ۱۱آموزش جلوگیری از به‌روزرسانی خودکار در ویندوز ۱۱

به طور معمول، یکی از اهداف اصلی انتشار به روز رسانی، رفع اشکالات مربوط به سیستم عامل است اما این به روز رسانی ها می توانند یک مشکل بزرگ باشند و مانع از بارگذاری صحیح ویندوز شوند.

ویژگی های پیش فرض ویندوز 11 به کاربران این امکان را می دهد که به طور موقت دریافت به روز رسانی های جدید را متوقف کنند. اما اگر به دنبال راه حل دائمی برای مشکل گفته شده هستید باید سعی کنید رجیستری را دستکاری کنید یا به صورت دستی سرویس آپدیت را غیرفعال کنید.

به روز رسانی ویندوز 11 را از داخل تنظیمات متوقف کنید

کاربران می توانند از طریق بخش تنظیمات ویندوز 11 به مدت 5 هفته دانلود و نصب آپدیت های جدید را متوقف کنند. این قابلیت می تواند برای به تاخیر انداختن آپدیت فریمور برای چند هفته بسیار مفید باشد اما راه دائمی نخواهد بود.

آموزش جلوگیری از به‌روزرسانی خودکار در ویندوز ۱۱

برای تأخیر در دریافت به‌روزرسانی‌ها، ابتدا به برنامه Settings بروید یا از کلیدهای ترکیبی Win + I برای باز کردن آن استفاده کنید. سپس از طریق پنل سمت چپ بر روی گزینه Windows Update کلیک کنید.

اکنون در پنل سمت راست، روی More Options کلیک کنید و یکی از مقادیر بین یک تا پنج هفته را با توجه به نیاز خود از منوی کشویی Pause updates انتخاب کنید. در نهایت برای ذخیره تغییرات، کلید Pause for * week را فشار دهید.

ویندوز برای مدت زمان مشخصی از دریافت و نصب بسته های به روز رسانی جدید خودداری می کند اگر می‌خواهید قابلیت دانلود خودکار به‌روزرسانی‌ها را دوباره فعال کنید، می‌توانید به صفحه Windows Update برگردید روی دکمه Resume Update کلیک کنید تا فرآیند به‌روزرسانی دستی آغاز شود.

بیشتر بخوانید» برنامه های ضرروی که بعد از نصب ویندوز باید داشته باشید!

با تغییر تنظیمات شبکه از بروز رسانی جلوگیری کنید

یکی دیگر از راه‌های سریع و آسان برای توقف به‌روزرسانی ویندوز 11، تغییر وضعیت شبکه به حالت Metered است. این راه حل با نسخه های قبلی سیستم عامل مایکروسافت نیز سازگار بوده و برای جلوگیری از مصرف حجم اضافی در اتصالات محدود در نظر گرفته شده است کاربران می توانند از این حالت برای اتصالات اینترنت و وای فای استفاده کنند.

آموزش جلوگیری از به‌روزرسانی خودکار در ویندوز ۱۱

برای فعالسازی حالت Metered دوباره قسمت تنظیمات را باز کنید یا فقط Win + I را فشار دهید سپس از پنل سمت چپ به تب Network & Internet رفته و سپس روی گزینه Properties کلیک کنید تا گزینه های موجود برای شبکه اینترنت یا وای فای را مشاهده کنید. به پایین صفحه بروید و کلید کنار اتصال Metered را روشن کنید.

از این پس دانلود آپدیت های ضروری یا اختیاری هنگام اتصال به شبکه در حالت Metered متوقف می شود. اگر می خواهید به طور کلی از به روز رسانی ویندوز خودداری کنید، باید تمام شبکه های خود را در وضعیت مشخص شده تنظیم کنید.

توجه داشته باشید که در حالی که این حالت فعال است برخی از ویژگی‌های مرتبط با اینترنت، مانند همگام‌سازی فایل‌های آفلاین یا برخی از ویژگی‌های نرم‌افزار، ممکن است محدود یا کاملاً در دسترس نباشند.

از Windows Update Blocker Utility استفاده کنید

اگر می خواهید به طور دائم به روز رسانی ویندوز 11 را متوقف کنید، اما علاقه ای به استفاده از روش های پیچیده ندارید، Windows Update Blocker Utility می تواند گزینه ایده آلی برای شما باشد.

اگرچه این برنامه در ابتدا برای ویندوز 10 توسعه یافته بود اما همچنین قادر خواهد بود از به روز رسانی نسخه جدید ویندوز جلوگیری کند. رابط کاربری گرافیکی آن نیز می تواند کنترل تنظیمات را برای اکثر کاربران آسان تر کند.

آموزش جلوگیری از به‌روزرسانی خودکار در ویندوز ۱۱

برای دریافت Windows Update Blocker Utility ابتدا به وب سایت رسمی سازنده نرم افزار رفته و نسخه قابل حمل برنامه را دانلود کنید سپس فایل ZIP ذخیره شده را استخراج کرده و سپس فایل wub.exe را اجرا کنید.

اکنون از آیتم های موجود در اپلیکیشن گزینه Disable updates را انتخاب کرده و روی دکمه Apply Now کلیک کنید در صورت موفقیت آمیز بودن فرآیند غیرفعال سازی دریافت به روز رسانی، نماد وضعیت سرویس سبز رنگ می شود. حالا برنامه را ببندید و سپس دستگاه را ریستارت کنید.

برای دسترسی به تنظیمات بیشتر در داخل نرم افزار می‌توانید روی گزینه Menu کلیک کنید تا ابزار Service Manager دسترسی داشته باشید و بتوانید پیکربندی مورد نظر خود را اعمال نمایید.

اگر علاقه‌ای به استفاده از برنامه‌ای جداگانه برای کنترل دریافت آپدیت‌ها در سیستم خود ندارید می‌توانید از سایر روش‌ها که در ادامه متن به آن‌ها اشاره شده است، بهره بگیرید.

بیشتر بخوانید» دو روش برای آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

استفاده از Update Services برای کنترل به‌روزرسانی خودکار

غیرفعال کردن Windows Update Services یکی از راه‌های توقف دائمی دریافت و نصب به‌روزرسانی‌های جدید است. این ابزار داخلی در ویندوز وظیفه بررسی انتشار بسته های به روز رسانی جدید و دانلود آنها را بر عهده دارد.

 ویندوز 11

برای توقف سرویس Windows Update، ابتدا Run را در نوار جستجوی منوی استارت تایپ کنید، سپس روی گزینه اول کلیک کنید یا Win + R را فشار دهید. سپس services.msc را در پنجره تایپ کنید و OK کنید یا Enter را فشار دهید تا ابزار Service Manager نمایش داده شود.

در پنجره Services گزینه Windows Update را پیدا کرده و پس از کلیک راست روی آن، از لیست گزینه Properties را انتخاب کنید. از منوی کشویی که ظاهر می شود، روی Startup type ضربه بزنید و آن را روی Disabled قرار دهید.

در نهایت روی OK کلیک کنید و روی Apply کلیک کنید تا تغییرات اعمال شده ذخیره شوند. اکنون باید سیستم خود را مجددا راه اندازی کنید تا از دریافت خودکار به روز رسانی های جدید جلوگیری کنید.

به روز رسانی ویندوز 11 را با Group Policy Editor متوقف کنید

ویژگی Group Policy Editor یکی از ابزارهایی است که می توان از آن برای جلوگیری از دانلود و نصب خودکار آپدیت ها استفاده کرد. البته این قابلیت فقط در نسخه های پرو و ​​پیشرفته تر ویندوز 11 وجود دارد.

در نتیجه ممکن است همه کاربران نتوانند به طور پیش فرض از آن در سیستم عامل خود استفاده کنند. البته با کمک اسکریپت ساده bat می توان gpedit.msc را در نسخه Home ویندوز نیز فعال کرد.

 ویندوز 11

برای شروع، ابتدا Win + X را فشار دهید تا منوی WinX باز شود. سپس در بین موارد موجود در لیست روی Run کلیک کنید. در ورودی پنجره Run، gpedit.msc را تایپ کنید و سپس روی OK کلیک کنید یا Enter را فشار دهید تا Group Policy Editor باز شود. در داخل این قسمت، مسیر زیر را طی کنید.

Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Windows Update

حالا روی گزینه Manager end user experience دوبار کلیک کنید. در ادامه از منوی سمت راست روی Configure Automatic Updates دابل کلیک کنید و آن را روی حالت Disabled قرار دهید. در نهایت روی کلید Apply بزنید و OK را انتخاب کنید تا تغییرات اعمال شده، ذخیره شود. با یکبار ریستارت سیستم خود می‌توانید جلوی آپدیت‌های خودکار را بگیرید.

بیشتر بخوانید» بررسی وضعیت سلامتی باتری لپ تاپ در ویندوز 

بهره‌گیری از رجیستری ادیتور برای توقف آپدیت ویندوز ۱۱

آخرین راه برای توقف به‌روزرسانی خودکار در ویندوز 11، دستکاری ورودی‌های رجیستری با ابزار ویرایشگر رجیستری سیستم عامل است. توجه داشته باشید که ایجاد تغییرات نادرست در رجیستری می تواند باعث از کار افتادن کلی سیستم شما شود. در نتیجه بهتر است از فایل های حساس و ضروری خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و در صورت امکان قبل از ویرایش ورودی ها یک نقطه بازیابی تعریف کنید.

 ویندوز 11

ابتدا با باز کردن منوی استارت، Registry Editor را تایپ کنید یا نام آن را مستقیماً در نوار جستجوی ویندوز وارد کنید سپس از نتایج جستجو گزینه eponymous را انتخاب کرده و مسیر زیر را دنبال کنید.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows

در پایین عنوان Windows به دنبال کلید WindowsUpdate باشید؛ اگر وجود نداشت به صورت دستی اقدام به ایجاد آن نمایید. برای این کار کافی است تا روی Windows راست کلیک کرده و سپس از قسمت New گزینه Key را برگزینید.

حالا نام کلید جدید را به WindowsUpdate تغییر دهید و با راست کلیک روی آن، دوباره کلید جدیدی بسازید. کلید تازه ساخته شده را به AU تغییر نام داده و مقدار DWORD جدیدی با عنوان NoAutoUpdate تعریف کنید.

 ویندوز 11

برای ایجاد مقدار گفته شده، روی کلید AU کلیک راست کرده و سپس از منوی New، DWORD (32 بیت) را انتخاب کنید. مقدار را به NoAutoUpdate تغییر نام دهید و پس از دوبار کلیک بر روی این مقدار، در قسمت Value Data عدد 1 را وارد کنید. در نهایت روی OK کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شود و پس از بستن ابزار Registry Editor سیستم خود را مجددا راه اندازی کنید.

سخن پایانی»

همانطور که در قسمت های قبلی ذکر شد مایکروسافت دو ویژگی داخلی برای توقف آپدیت ویندوز 11 به صورت پیش فرض در سیستم عامل خود دارد. البته هیچ یک از این روش ها به طور دائمی شما را از دریافت و نصب بسته های به روز رسانی جدید باز نمی دارد خوشبختانه کاربران می توانند با استفاده از نرم افزارهای اختصاصی یا ابزارهای سیستمی روند به روز رسانی را برای همیشه محدود کنند.

توجه داشته باشید که هر به روز رسانی اصلی ویندوز 11 همه این تغییرات را حذف می کند. در نتیجه، پس از نصب به‌روزرسانی‌های جدید، باید سیستم خود را مجدداً پیکربندی کنید تا از نسخه‌های بعدی جلوگیری کنید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *